Buddhaan voi tutustua itsenäisesti

ajahnbrahmali

Anna palautetta: meditoikuinbuddha@gmail.com

"Ole oma saaresi ja turvapaikkasi, vailla muita turvapaikkoja. Anna opetuksien olla saaresi ja turvapaikkasi, vailla muita turvapaikkoja." - Buddha, SN 47.13

Buddhan opetuksien säilyminen lähes sellaisenaan 2500 vuoden ajan on historiallinen ihme.

Mutta mitä tarjottavaa muinaisilla opetuksilla on? Mikä on Buddhan opetuksien rooli buddhalaisessa harjoituksessa?

Haluan seuraavaksi kannustaa tämän sivuston lukijoita tutustumaan suttiin, jotta jokainen voi löytää inspiraatiota Buddhan omista opetuksista.

Kyseessä on nimittäin todella tärkeä osa buddhalaista polkua.

dhammapyörä
Buddhan opetukset ovat vyöryneet mantereelta toiselle vuosisatojen ajan.

Buddha on paras opettaja

Munkkina olen matkustellut siellä täällä ja tutustunut suureen osaan buddhalaisesta maailmasta. Matkustellessa huomaa, että ihmiset kuuntelevat ja lukevat lähes aina tiettyjen munkkien, nunnien tai maallikko-opettajien opetuksia.

Kaikki seuraavat omia systeemejään ja opettajiaan, mutta kuinka usein kuulee, että joku seuraa yksinomaan Buddhaa?

Siihen ei usein törmää!

Sen sijaan ihmisillä on omat perinteensä. Joskus kyseessä on tiibetiläinen perinne, joskus mahāyāna, joskus yksittäinen ryhmä theravādan sisällä. Mutta äärimmäisen harvoin seurataan Buddhan omia opetuksia.

Perinteissä on tietenkin paljon hyvää.

Usein on kuitenkin lähes mahdotonta tietää, kuinka tarkasti eri perinteet välittävät Buddhan opetuksia. Asiasta voi saada varmuuden vain tutustumalla Buddhan opetuksiin, eli alkuperäisiin suttiin.

Opetukset ovat vihdoin saatavilla

suttas
Buddhan opetuksia on tarjolla korkealaatuisina käännöksinä. Kuva: ReadingFaithfully.org

On olemassa hyvä syy siihen, miksi ihmiset hakeutuvat eri perinteiden pariin Buddhan varsinaisten opetuksien sijaan.

Pitkään suttat olivat saatavilla vain paalin tai sanskritin kielellä.

Ennen opetuksien kääntämistä moderneille kielille vain harvoilla opetuksiin erikoistuneilla munkeilla ja nunnilla oli mahdollisuus tutustua niihin.

Yli 2000 vuoden ajan suttat olivat siis pienen elitistisen ryhmän hallussa. Yksittäisten aasialaisten luostarien ulkopuolella opetuksiin ei juuri päässyt käsiksi.

Alkuperäiskieliä osaamattomien oli turvauduttava ulkopuolisiin asiantuntijoihin, sillä muuten ei ollut mitään mahdollisuutta tutustua Buddhan opetuksiin.

Buddha kuitenkin halusi, että hänen opetuksiaan opetettaisiin paikallisilla kielillä.

Kun Dhamma siis vyöryy Australiaan, sitä opetetaan englanniksi. Thaimaassa opetukset käännetään thain kielelle ja Suomessa opetuksia tulisi opettaa suomeksi.

Opetukset pitäisi aina kääntää sille kielelle, jota ihmiset oikeasti puhuvat. Tämä on yksi buddhalaisen harjoituksen perusasioista, joka unohdettiin pitkäksi aikaa.

Joskus jopa käännökset ovat liian vaikeaselkoisia.

Esimerkiksi ensimmäisissä englanninkielisissä käännöksissä oli vahva viktoriaaninen kaiku. Ne olivat lähempänä Shakespearea kuin nykyenglantia. Tämä on valitettavaa, koska Buddha ei opettanut niin. Hän opetti muinaisen Intian aikalaisilleen heidän ymmärtämällään kielellä.

Onneksi nykyään on tarjolla hyviä, luotettavia ja helppolukuisia englanninkielisiä käännöksiä.

suttas
Kuva: Suttacentral.net

Opettajien seuraaminen voi olla ongelmallista

tienristeys
Joskus oikean polun valitseminen on vaikeaa. Kuva: Caleb Jones

Buddhan opetukset ovat harjoituksen keskeinen tukipilari.

Toinen tukipilari ovat ihmiset, jotka ovat pistäneet opetukset käytäntöön ja ovat päässeet nauttimaan harjoituksen hedelmistä.

Opettajat ovat siis tärkeitä. On hyödyllistä löytää joku, joka tuntuu tietävän, mistä puhuu.

Yksittäisiin opettajiin luottaminen voi kuitenkin olla myös vaarallista. Jotkut opettajat vaikuttavat inspiroivilta, karismaattisilta ja jopa rakkautta säteileviltä.

Monet opettajat vetävät ihmisiä magneetin lailla puoleensa.

Ulkoisesti karismaattiset opettajat eivät kuitenkaan aina ole sisimmissään kovin vakaita.

Munkkien tai nunnien tapauksessa saattaa paljastua kaikenlaista sekoilua salasuhteista pröystäilevään luksuselämään.

Tällaisissa tapauksissa opettajaa seuranneet menettävät helposti uskonsa koko buddhalaisuuteen. He kadottavat motivaationsa, luopuvat buddhalaisuudeksi luulemastaan harjoituksesta ja heittävät lapsen pesuveden mukana.

Buddhalaisuus näyttäytyy korruptoituneena uskontona, josta ei ole hyötyä kenellekään.

Näin voi käydä, jos seuraa Buddhan sijaan yksittäisiä opettajia.

Aina opettajat eivät tietenkään käyttäydy täysin holtittomasti, vaan opetukset voivat poiketa hienovaraisemmin Buddhan opetuksista.

Silloin ihmiset jäävät paitsi syvistä onnen ja rauhan kokemuksista, joiden Buddha kertoi olevan saatavilla. Opetukset eivät vie maaliin asti.

Joskus onkin todella vaikea sanoa, opettaako joku oikeaa polkua.

Vain palaamalla Buddhan opetuksiin voi tietää, mikä tie vie oikeaan paikkaan. Buddhan opetukset ovat peruskivi, johon voi aina nojata.

Mistä löytyy aito turvapaikka?

munkkipilarit
Luostarit ovat buddhalaisuuden peruspilareita. Kuva: Alexander

Buddha ei ikinä käskenyt hakemaan turvapaikkaa yksilöistä tai luottamaan sokeasti yksittäisiin opettajiin.

Koko ajatus yksilöön luottamisesta on ristiriidassa turvautumisen käsitteen kanssa.

Buddhalaisuudessa turvaa haetaan niin kutsutusta kolmesta jalokivestä: Buddhasta, Buddhan opetuksista (Dhamma), ja buddhalaisesta luostariyhteisöstä (Saṅgha).

Buddha, Dhamma ja Saṅgha ovat aidot turvapaikat.

Mutta mitä kolme turvapaikkaa tarkoittavat?

Turvapaikasta löytyy vastauksia elämän ongelmiin. Sieltä saa viisautta ja inspiroivia opetuksia, jotka voivat auttaa ongelmien ratkomisessa.

Viisaus ei ainoastaan auta ongelmien kanssa, vaan parantaa elämänlaatua. Vaikka asiat olisivat sinänsä mallillaan, voisivat ne aina olla paremminkin.

Kukaan ei kieltäydy, jos tarjolla on enemmän rauhaa, tyytyväisyyttä ja onnea.

Jos joku opetus auttaa ongelmissa ja parantaa elämänlaatua, totta kai siihen kannattaa tarttua. Sitä mahdollisuutta kuvaavat kolme turvapaikkaa.

Buddhalla tarkoitetaan historiallista Buddhaa, jolta ei tietenkään voi enää hakea apua.

Sen sijaan tarjolla ovat Buddhan opetukset: Dhamma. Näin sekä Buddha että Dhamma kietoutuvat Buddhan opetuksien, eli suttien ympärille.

Kaksi ensimmäistä turvapaikkaa löytyvät siis varhaisista opetuksista.

Jäljelle jää vielä kolmas turvapaikka: Saṅgha.

Yleensä Sanghalla tarkoitetaan luostarijärjestelmää, eli munkkeja ja nunnia. Turvapaikka löytyy tästä yhteistöstä, joka säilyttää ja pitää huolta Buddhan opetuksista.

Sairauden sattuessa ihmiset hakevat apua lääkäriltä, eivät putkimieheltä. Samoin hengellisten ongelmien kohdalla haetaan apua luostariyhteisöltä, Saṅghalta.

Saṅgha keskittyy yksinomaan Buddhan opetuksiin ja harjoittaa niitä parhaansa mukaan.

Luostareista on myös mahdollista löytää harjoittajia, jotka kuuluvat jaloon yhteisöön (paaliksi ariya saṅgha).

Jalot henkilöt (ariyasāvaka) ovat itse harjoittaneet Buddhan opetuksia ja ymmärtäneet, mistä niissä on oikeasti kyse.

vuori
Jalot ihmiset näkevät maailman ylhäältä.

Pohjimmiltaan kolmas turvapaikka löytyy siis jalojen harjoittajien yhteisöstä. Koska he ovat ymmärtäneet Buddhan opetukset, heidän omat opetuksensa ovat täysin Buddhan opetuksien mukaisia.

Sanat ja muotoilut voivat poiketa Buddhasta, mutta opetukset osoittavat samaan Dhammaan.

Tässä mielessä jopa kolmas jalokivi palaa Buddhan 2500 vuotta vanhoihin opetuksiin.

Kaikki kolme jalokiveä osoittavat siis yhteen ja samaan paikkaan: suttiin. Ja nämä kauniit opetukset ovat nyt jokaisen saatavilla.

Kirjoittaja on kokenut norjalainen buddhalaismunkki. Hän on tunnettu sutta-keskeisistä retriiteistään ja käännöstyöstään luostarisääntökokoelma Vinayan parissa.

Tämä teksti on käännöskatkelma Ajahn Brahmalin puheesta, jonka voi kuunnella kokonaisuudessaan täältä.

2024

Back to Top ↑